Blogi

20. helmikuuta, 2015

Mieli etsii tasapainoa, keho hyötyy symmetriasta ja sielu ravitaan estetiikalla. mandala

Mieli etsii tasapainoa
Kaikki meistä on ollut joskus suuren tunteen vallassa. Jopa niin suuren, että on toivonut tuntevansa vähemmän. Suru on pusertanut rintaa ja ryhtiä tai viha on jyskyttänyt suonissa.  Pettymys on pidellyt palaa kaksin käsin kurkussa poikittain.  Tai  ollut niin ajatustensa ruuhkauttama, että on tuntenut aivojensa kiehuvan. Silloin on tuntenut  halua hälventää niitä loitommalle, jotta näkisi niistä aidosti edes yhden. Jos nuo tunteet ovatkin  menneet sitten menojaan, niin tunnetilat päälle jäädessään  tekevät tuhoa. Mieli masentuu, turtuu, ahdistuu ja palaa loppuun.

Ehkä olemme myös kokeneet tavatonta riemua, nautintoa, mielihyvää. Halunneet sitä aina vain lisää ja lisää. Näiden tunnetilojen jäätyä päälle syntyy maniaa, riippuvuutta ja harhoja.
Tuolloin kemialliset muutokset kehossa alkavat. Mielihyvähormoonien tuotanto hidastuu ja ns. stressihormoonien tuotanto vahvistuu. Kohta niistä mielentiloista ei enää päästä ulos ilman apua. Siksi minun mielestäni mielen tulee etsiä tasapainoa.

Keho hyötyy symmetriasta.
Jos vaikkapa toinen jalka on lyhyempi toista, lonkan asento muuttuu jolloin selkärangan asento muuttuu. Näin ollen kohta on ensin kipuja polvessa ja lonkassa. Tämän jälkeen kivut ja vaivat siirtyvät selkään siitä ne loikkaavat niskaan ja pääkin voi lopulta tulla kipeäksi.

Jos peität toisen silmäsi sinulta katoaa syvyysnäkökyky tai jos vatsalihaksesi ovat heikot, selkäsi kipeytyy aikaa myöden.

Jatkuva kipuilu aiheuttaa mielialan muutoksia masentuneisuutta,  ahdistusta, kyynisyyttä ja supistunutta mailmankuvaa ja kroonistuessaan ne heikentävät elämän laatua. Elämä pienenee kivun ympärille kuin siili piikkikuoreensa.

Siksi minun mielestäni keho hyötyy symmetriasta.

Sielu ravitaan estetiikalla
Sielusta puhuessani, puhun siitä ytimestä, joka meillä kaikilla on sisällämme jo syntymästä saakka. Se mikä on meissä täysin vapaa kaikenlaiselle arvottamiselle. Tunteet voivat olla hyviä tai pahoja kuten teot tai ajatuksetkin, mutta sielu  on. Ilman mitään konstikasta. Se on.

Sielun ravintoa on estetiikka  ympärillämme, nyt hetkessä, läsnäolossa, taiteessa, esineissä, luonnossa, arkkitehtuurissa, musiikissa, kohtaamisissa, lapsissa, eläimissä, palavassa nuotiossa, meren aalloissa, kallioden muodoissa  jne…. Sielun ravintoa nauttiessaan kokee tunteen, joka menee syvälle sisälle. Silloin liikuttuu, herkistyy ja haltioituu. Jälkeenpäin tuntuu kuin olisi puhdistunut, kirkastunut voimaantunut sisältä käsin.

Sielun murhaaja on kaikki se mikä turruttaa ja passivoi meitä. Se mikä menee henkilökohtaiseksi. Rikkoo meidän rajoja ilman lupaamme. Se mikä hajottaa, repii riekaleiksi. Se mitä siedämme vaikkemme oikeasti siedä ollenkaan. Varmasti myös se, että unohdamme sen olemassa olon. Hylkäämme sen.

Tuolloin sielukin sairastuu. Oman itsen arvostus lakkaa, toisten kunnioitus häviää, tunnemme tyhjyyden tunnetta. Välittäminen ja yhteys luontoon ja sen eliöihin hankalaoituu. Intuitio katoaa ja päätöksen tekoon vaikuttaa enemmän ympäristön vaikutus kuin oma sisäinen johdatus. Arvomaailmamme heikkenee ja moraalin käsitys. Tämä johtaa monenlaisiin vaikeuksiin elämässä. Sielu on se joka lopulta pitää meidät kiinni tässä ja nyt hetkessä, elämässä.

Niinpä mieli etsii tasapainoa, keho hyötyy symmetriasta ja sielu ravitaan estetiikalla. Tämä on se mantra, jonka johdosta tämä blogi tänään syntyi. Uskon kokonaisvaltaiseen ajatteluun hyvinvoinnissa. Uskon että se miten voimme on riippuvainen mielen, kehon ja sielun tasapainotilasta. Niiden sisäisestä tasapainotilasta sekä niiden suhteessa muihin osa-alueisiin olevasta tasapainotilasta. Toinen osa-alue vaikuttaa toiseen vääjäämättä. Epätasapainotilat näkyvät meissä kipuina ja sairauksina. Tasapaino näyttäytyy hyvinvointina. Sisäisenä säkenöintinä.

Voimaantumista ja sisäistä säkenointiä!
toivoo Kaisa

 

31.8.2015

NYT

Nyt on oikea hetki elämäntapa muutokseen. Liikunnan aloittamiseen. Painon pudottamiseen. Tupakoinnin lopettamiseen, herra varjele,  ihan kaikkeen. Sillä muuta hetkeä sinulla pololla ei ole. Eilinen meni jo ja huominen on tulevaisuutta johon et vielä pysty vaikuttamaan.

Olen itse laiska ihminen itse ja olen löytänyt metodin, joka on keksitty jo kauan kauan sitten ennen ajanlaskun alkua.

Itsensä huijaamisen metodin. Kerron siitä tuossa alla lisää.Viivi ja Wagner

 

Itsensä huijaamisen jalo taito.

Itsensä huijaaminen on upea taito.  Se kertoo, että olet nokkela, mielikuvitusrikas ja pystyt helposti sukkeroimaan omia ajatuksiasi haluamaasi suuntaan. Mitä upeita avuja sinulle, missä tahansa elämänmuutoksessa.

Jos olet hyvä keksimään tekosyitä, olet loistava tässä. Nyt on aika valjastaa tämä taito sinun hyvinvointisi eduksi.

Alla kerron yhden esimerkin kuinka voit käyttää taitoasi esimerkiksi liikunnan lisäämiseksi elämääsi.

 

Näinä aikoina, kun toimistotyöt laittavat hierojankin kirjoittamaan niskansa kipeäksi koneella. On huolehdittava vastaliikkeistä. Jos istut koneen ääressä paikallaan työssäsi, sen vastaliike on liike. Vastustaminen on aina mahtavaa. Aivot salaisesti tykkäävät siitä. Vastusta siis paikallaan pysymistä. Vastusta staattisuutta. Vastusta pönöttämistä. Toimi!

 

On aivan sama miten liikut kunhan liikut. Liikutat itseäsi. Pyöritä, veivaa, hytkytä ja tanssi. Juokse pyöräile, pelaa. Tee golfkierros, nouse portaita tai nosta punttia.  Hortoile metsässä, kaduilla tai meren rannalla. Valitse itse. Tee liikunnasta sinun näköisesi seikkailu.

 

Mieti valmiiksi loistavia tekosyitä miksi sinun kannattaa valita liikunta kaiken muun sijaan. Mitä hauskempia ja yltiöpäisempiä keksit sitä paremmin ne toimivat arjessasi. Liioittele, suurentele. Kuten tekisit keksiessäsi päinvastaisia tekosyitä. Puijaa itseäsi kunnolla, heittäydy!

– Minulle tulee peräpukamat, jos istun vielä sekunninkin.

-Loistava keli ulkona pilaantuu täällä sisällä olemisesta.

-Myrkytän perheeni happamuudellani, jollen saa tuulettua välillä.

-Lenkkarini kaipaavat ulkoilutusta.

-Menenpä vaan katselemaan sitä työmaata/näyteikkunaa/ kylttiä/rantaa… jne…hyvinvointi kuva

 -Hengästyn paremmin liikkeessä kuin facebookissa!

-Kävelen vain sen ajan, kun puhun ystävälleni puhelimessa.

 

A)Mieti tavoitteesi tarkasti. Haluatko lisätä säännöllistä liikuntaa viikoksi vai vuodeksi vai loppuelämäksi? Hyvä, jos valitsit loppuelämäksi päätä palkita itseäsi oikein oikein oikein usein.
B) Unelmoi kaikesta mitä haluaisit joskus tehdä tai saada ja nimeä ne sitten välipalkinnoiksi.

Palkitse itseäsi välitavoitteissa. Mieluummin liian useasti kuin harvoin. Olet määritellyt tavoitteesi ja nyt saavuttanut sen. Välipalkinnon aika on heti, kun saavutat sen.

Mieti jo etukäteen miten palkitset itseäsi. Varaatko ajan hierojalle, ostatko sen ihanan paidan vai pidätkö palkattoman vapaa päivän. Oma mielikuvituksesi on rajana palkintojen keksimiselle. Unelmoi palkinnosta,  odota tulosta ja palkitse heti. Ei seuraavalla viikolla tai huomenna vaan heti.  Kehu itseäsi pyydä ystäviäsi ja läheisiäsi tekemään niin. Kuuntelet oikeasti vain niitä, jotka saavat sinut uskomaan itseesi ja kannustavat sinua aidosti. Muiden epäileväisten tai latistavien äänet muutat hyttysen ininäksi ja teet kuten tekisit hyttysellekin…. puhallat hellästi vähän kauemmaksi. 😉

 Innostu ja hehku!

Kalenteri on loistava apuväline liikunnanharrastamiselle. Sinne nämä merkinnät on hyvä tehdä tussilla tai mustekynällä, ettei tule buukanneeksi päälle muuta jotakin tarpeetonta tai ei sinun hyvinvointiasi ja/tai tavoitteesi toteutumista edistävää.

 

Ensin silmäys seuraavaan viikkoon vaikkapa sunnuntaina. Siten hahmotat sopivat välit liikunnalle. Kolme kertaa viikossa riittää mainiosti, jollet tähtää huipulle. Sillä on jo terveydellisiä vaikutuksia. Se on luultavasti jo enemmän mitä olit siihen asti pitkään aikaan tai jopa  ikinä tehnyt.

 

Merkitset siihen liikunta ja värität iloisella värillä. Joskus sitten käykin niin, että kyseisenä ajankohtana tulee presidentiltä tai muulta forcemajor taholta juuri sinulle tärkeämpää tekemistä tai juuri se -kuningas ei hetki, olo että, -en kyllä jaksa enkä viitsi enkä varsinkaan halua…. Kokeile silloin kaikkia keksimiäsi tekosyitä.

 

Jollei mikään niistäkään tehoa, silloin siirrät aikaa, kuten tekisit lääkärinajan kanssa tai asiakastapaamisesi kanssa. Et peru etkä masennu, et parjaa itseäsi sillä mikään ei ole mennyt lopullisesti pieleen. Hengität syvään ja  vain neuvottelet itsesi kanssa uudelleen. Näin otat uuden nousun. Kaikilla meillä on välillä bad hairday, heräsin vasta viittä vaille pommi hetki ja Sauli Niinistö oven takana häiritsemässä liikunnan iloja.

 

Kaivat siis taas kalenterisi esille ja mietit uuden sopivamman ajankohdan liikunnalle samalta viikolta. Merkitset sen tussilla kalenteriin, muutaman huutomerkin ilmoittamaan viereen siitä, että  Sauli Naantalista todella saa anella sinua jäämään ylitöihin turhaan.

 

Kun sitten pääset ensimmäiselle liikuntatuokiollesi,kiinnitä heti huomiota positiivisiin muutoksiin kehossasi ja mielessäsi liikunnan jälkeen. Käyt mielessäsi läpi miten olosi muuttui. Tunnin päästä toistat  ja seuraavana päivänä. Huomioit siis aktiivisesti omaa hyvinvointiasi. Vastustat passiivisuutta! Jes, hyvä. -Vastustus, aivosi ovat taas tyytyväiset.

 

Seuraavana sunnuntaina vilkaiset jo kulunutta viikkoa. Huomioit että olet onnistunut. Se on siis mahdollista sittenkin. Kehu itseäsi. Ole ylpeä, että juuri sinä teit sen. Jollet keksi mitään sanottavaa aluksi, mieti mitä sanoisit ystävällesi kun hän on onnistunut elämäntapamuutoksessa. Äläkä väitä että on liian aikaista kehua. Ei ole. Kehu ylisanoilla, hehkuta ja innostu omasta nerokkuudestasi, sillä sinä teit sen. Olet jo perillä.

C) Päätä pääpalkinto eli miten palkitset itseäsi kun olet tavoitteessasi.

Kun olet päätavoitteessasi olet onnistunut. Olet se, joista elokuvat kertovat. Joista menestystarinat ovat tehty. Juuri Sinä teit sen. Usko itseesi ja ole runsas kätinen palkinnossasi triplaa välipalkintosi. Osta koko karderooppi uusiksi. Varaa matka. Pidä välivuosi. Pidä juhlat, puhu kaikille saavutuksestasi. Elät jo uutta elämäntapaasi!

And for sure you are worth it!

(Sitten palaat nöyrästi takaisin tekstin alkuun. Silloin se on jo paljon helpompaa, koska olet jo kerran tämän kaiken tehnyt.)

Rakkaudella ja syvällä kokemuksen rintaäänellä kaisanimi

 

Comments are closed.